Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UKEN Joanna ROKITA-JAŚKOW

dr hab. prof. UKEN  Joanna ROKITA-JAŚKOW

Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego z-ca przewodniczącej Rady Dyscypliny – Językoznawstwo

Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego

joanna.rokita-jaskow@uken.krakow.pl

tel: +48 12 662 69 56

pok: 3

ORCID: 0000-0002-6272-9548

publikacje:

http://bgbase.uken.krakow.pl/

Stanowisko:

  • Profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej

 

Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:

  • Przewodnicząca Rady Dyscypliny Językoznawstwo (2024 -2028),
  • Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego.

 

Stopnie naukowe:

 

  • 2014; Doktor habilitowany nauk humanistycznych;
    Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie;
    Tytuł pracy: „Foreign language learning at pre-primary level: parental aspirations and educational practice”;
    Recenzent:Prof. dr hab. Janusz Arabski, Prof.dr hab. Hanna Komorowska, Prof. dr hab. Elżbieta Mańczak-Wohlfeld, Prof. dr hab. Maria Wysocka.

 

  • 2005; Doktor nauk humanistycznych;
    Akademia Pedagogiczna w Krakowie;
    Tytuł pracy: „Lexical development in early L2 acquisition”;
    Promotor: Prof. dr hab. Anna Niżegorodcew;
    Recenzent: Prof. dr hab. Ida Kurcz, Prof. dr hab. Hanna Komorowska.

 

  • 1997; Magister filologii angielskiej;
    Uniwersytet Jagielloński;
    Tytuł pracy: „Project work in EFL classes”;
    Promotor: dr Maryla Korosadowicz

 

Dyscyplina naukowa:

  • Przyswajanie języków obcych przez dzieci,
  • Dwu – i wielojęzyczność,
  • Polityka edukacyjna i językowa,
  • Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.

 

Katedra:

  • Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego

 

Zainteresowania badawcze:

  • przyswajanie języków obcych przez dzieci,
  • dwu – i wielojęzyczność,
  • polityka edukacyjna i językowa,
  • kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.

 

Prowadzone zajęcia:

  • Metodyka nauczania j. angielskiego,
  • Psycholingwistyka,
  • Teorie uczenia się i nauczania języków obcych,
  • Ocenianie,
  • Multilingualism and multiculturalism,
  • Seminarium magisterskie.

 

Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN),
  • International Association of Multilingualism (IAM),
  • Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej (PTLS),
  • AILA-REN Network Research into Early Language Learning,
  • Early Language Learning Research Association (ELLRA)– wiceprzewodnicząca,
  • Polskie Towarzystwo Neofilologiczne – Członek Zarządu,
  • Early Language Learning and Multilingual Education network (ELLMENET).

 

Granty, projekty

  • 2021 – 2024 Udział (wykonawca) w projekcie finansowanym ze środków programu Erasmus + (2021 -1-DE02-KA220-ADU—0000-29642) pt. Get Ready for School https://eduskills.plus/grfs
  • 2021-2023 Udział (ekspert i wykonawca) w projekcie międzynarodowym pt. „Design of a teaching profile for Early Childhood Education from a multilingual approach: learning foreign and additional languages in early years”(LEyLA project)  finasowanym ze środków hiszpańskiego Ministerstwa Nauki i Innowacji oraz Narodowej Agencji Grantowej (Ref. PID2021-123055NB-I00) https://proyectoleyla.eu/investigadores-internacionales
  • 2011 – 2014 Grant Narodowego Centrum Nauki SONATA (UMO-2011/01/D/HS2/04115) na projekt badawczy pt. ‘Wczesny start językowy – wyraz aspiracji edukacyjnych rodziców czy realizacja polityki różnojęzyczności?’ – Kierownik i wykonawca grantu.

 

Wybrane wykłady gościnne:

  • 2024 Wykład na zaproszenie pt. Didactic challenges of teaching multilingual learners in EFL classes: the case of Poland. Uniwersytet Cypryjski, Institute of English Studies
  • 2024  Wykład plenarny  “Education in multicultural environment: challenges and opportunities” w trakcie konferencji międzynarodowej, pt. Empowering education:Fostering inclusive multicultural classrooms in general educationOrganizatorzy: Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Oświaty, British Council Litwa, Instytut Polski w Wilnie
  • 2023 Wykład plenarny pt. „Wyzwania dla nauczycieli i edukatorów nauczycieli języków obcych w płynnej rzeczywistości: podejście ekolingwistyczne” w trakcie ogólnopolskiej konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 11-13.09. 2023. Organizator: Uniwersytet Wrocławski i Zarząd Główny PTN
  • 2021; Wykład plenarny  A multilingual learner in the Polish school: a challenge or an opportunty? 13 International Conference „East-West. A dialogue of languages and cultures”. Pomeranian Academy in Słupsk, Poland
  • 2019; Wykład plenarny: Beyond songs and games: the whys and hows of early foreign language learning. International Conference: Topics in Applied Linguistics/Classroom-Oriented Research, Opole
  • 2017;Wykład na zaproszenie: Advanatges of early language learning, Zagreb University, Croatia/Uniwersytet w Zagrzebiu;
  • 2017; Wykład plenarny :“Is it the earlier, the better”?………… or why we (should) teach children foreign languages at all ?” Conference: Philological Encounters in Sandomiria. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sandomierzu
  • 2024 Wykład na zaproszenie pt. Didactic challenges of teaching multilingual learners in EFL classes: the case of Poland. Uniwersytet Cypryjski, Institute of English Studies
  • 2024  Wykład plenarny  “Education in multicultural environment: challenges and opportunities” w trakcie konferencji międzynarodowej, pt. Empowering education:Fostering inclusive multicultural classrooms in general educationOrganizatorzy: Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Oświaty, British Council Litwa, Instytut Polski w Wilnie
  • 2023 Wykład plenarny pt. „Wyzwania dla nauczycieli i edukatorów nauczycieli języków obcych w płynnej rzeczywistości: podejście ekolingwistyczne” w trakcie ogólnopolskiej konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 11-13.09. 2023. Organizator: Uniwersytet Wrocławski i Zarząd Główny PTN
  • 2021; Wykład plenarny A multilingual learner in the Polish school: a challenge or an opportunty? 13 International Conference „East-West. A dialogue of languages and cultures”. Pomeranian Academy in Słupsk, Poland

 

Najważniejsze publikacje:

Monografie:

  • Rokita-Jaśkow, J. 2025. The Ecology of Pre-primary Foreign Language Learning. Bristol: Multilingual Matters.
  • Rokita-Jaśkow, J., Wolanin, A., Król-Gierat, W., Nosidlak, K. 2024. Na wspólnej drodze. Nauczyciele języka angielskiego o pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Kraków: Wydawnictwo UKEN.
    Rokita-Jaśkow, J. & A. Wolanin (Eds.). 2021. Facing diversity in child foreign language education. Cham: Springer.
  • Rokita-Jaśkow, J. and M. Ellis. (Eds). 2019. Early instructed SLA. Pathways to competence. Bristol: Multilingual Matters
  • Rokita-Jaśkow, J. & K. Nosidlak (red.) 2020. Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania. Kraków: Wydawnictwo UP,
  • Rokita-Jaśkow, J. i W. Król-Gierat (red.). 2017.Wczesny start językowy. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego,
  • Rokita-Jaśkow, J. 2013. Foreign language learning at pre-primary learning: parental aspirations and educational practice. Kraków: Wydawnictwo UP,
  • Rokita- Jaśkow, J. 2010. Moje dziecko uczy się języka obcego. Najczęściej zadawane pytania. Kraków: Wydawnictwo UP,
  • Rokita, J.2007. Lexical development in early L2 acquisition. Kraków: Wydawnictwo AP.