dr hab. prof. UKEN Joanna ROKITA-JAŚKOW
Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego z-ca przewodniczącej Rady Dyscypliny – Językoznawstwo
Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
joanna.rokita-jaskow@uken.krakow.pl
pok: 3
ORCID: 0000-0002-6272-9548
publikacje:
http://bgbase.uken.krakow.pl/Stanowisko:
- Profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- Przewodnicząca Rady Dyscypliny Językoznawstwo (2024 -2028),
- Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego.
Stopnie naukowe:
- 2014; Doktor habilitowany nauk humanistycznych;
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie;
Tytuł pracy: „Foreign language learning at pre-primary level: parental aspirations and educational practice”;
Recenzent:Prof. dr hab. Janusz Arabski, Prof.dr hab. Hanna Komorowska, Prof. dr hab. Elżbieta Mańczak-Wohlfeld, Prof. dr hab. Maria Wysocka.
- 2005; Doktor nauk humanistycznych;
Akademia Pedagogiczna w Krakowie;
Tytuł pracy: „Lexical development in early L2 acquisition”;
Promotor: Prof. dr hab. Anna Niżegorodcew;
Recenzent: Prof. dr hab. Ida Kurcz, Prof. dr hab. Hanna Komorowska.
- 1997; Magister filologii angielskiej;
Uniwersytet Jagielloński;
Tytuł pracy: „Project work in EFL classes”;
Promotor: dr Maryla Korosadowicz
Dyscyplina naukowa:
- Przyswajanie języków obcych przez dzieci,
- Dwu – i wielojęzyczność,
- Polityka edukacyjna i językowa,
- Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
Katedra:
- Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
Zainteresowania badawcze:
- przyswajanie języków obcych przez dzieci,
- dwu – i wielojęzyczność,
- polityka edukacyjna i językowa,
- kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
Prowadzone zajęcia:
- Metodyka nauczania j. angielskiego,
- Psycholingwistyka,
- Teorie uczenia się i nauczania języków obcych,
- Ocenianie,
- Multilingualism and multiculturalism,
- Seminarium magisterskie.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN),
- International Association of Multilingualism (IAM),
- Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej (PTLS),
- AILA-REN Network Research into Early Language Learning,
- Early Language Learning Research Association (ELLRA)– wiceprzewodnicząca,
- Polskie Towarzystwo Neofilologiczne – Członek Zarządu,
- Early Language Learning and Multilingual Education network (ELLMENET).
Granty, projekty
- 2021 – 2024 Udział (wykonawca) w projekcie finansowanym ze środków programu Erasmus + (2021 -1-DE02-KA220-ADU—0000-29642) pt. Get Ready for School https://eduskills.plus/grfs
- 2021-2023 Udział (ekspert i wykonawca) w projekcie międzynarodowym pt. „Design of a teaching profile for Early Childhood Education from a multilingual approach: learning foreign and additional languages in early years”(LEyLA project) finasowanym ze środków hiszpańskiego Ministerstwa Nauki i Innowacji oraz Narodowej Agencji Grantowej (Ref. PID2021-123055NB-I00) https://proyectoleyla.eu/investigadores-internacionales
- 2011 – 2014 Grant Narodowego Centrum Nauki SONATA (UMO-2011/01/D/HS2/04115) na projekt badawczy pt. ‘Wczesny start językowy – wyraz aspiracji edukacyjnych rodziców czy realizacja polityki różnojęzyczności?’ – Kierownik i wykonawca grantu.
Wybrane wykłady gościnne:
- 2024 Wykład na zaproszenie pt. Didactic challenges of teaching multilingual learners in EFL classes: the case of Poland. Uniwersytet Cypryjski, Institute of English Studies
- 2024 Wykład plenarny “Education in multicultural environment: challenges and opportunities” w trakcie konferencji międzynarodowej, pt. Empowering education:Fostering inclusive multicultural classrooms in general education. Organizatorzy: Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Oświaty, British Council Litwa, Instytut Polski w Wilnie
- 2023 Wykład plenarny pt. „Wyzwania dla nauczycieli i edukatorów nauczycieli języków obcych w płynnej rzeczywistości: podejście ekolingwistyczne” w trakcie ogólnopolskiej konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 11-13.09. 2023. Organizator: Uniwersytet Wrocławski i Zarząd Główny PTN
- 2021; Wykład plenarny A multilingual learner in the Polish school: a challenge or an opportunty? 13 International Conference „East-West. A dialogue of languages and cultures”. Pomeranian Academy in Słupsk, Poland
- 2019; Wykład plenarny: Beyond songs and games: the whys and hows of early foreign language learning. International Conference: Topics in Applied Linguistics/Classroom-Oriented Research, Opole
- 2017;Wykład na zaproszenie: Advanatges of early language learning, Zagreb University, Croatia/Uniwersytet w Zagrzebiu;
- 2017; Wykład plenarny :“Is it the earlier, the better”?………… or why we (should) teach children foreign languages at all ?” Conference: Philological Encounters in Sandomiria. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sandomierzu
- 2024 Wykład na zaproszenie pt. Didactic challenges of teaching multilingual learners in EFL classes: the case of Poland. Uniwersytet Cypryjski, Institute of English Studies
- 2024 Wykład plenarny “Education in multicultural environment: challenges and opportunities” w trakcie konferencji międzynarodowej, pt. Empowering education:Fostering inclusive multicultural classrooms in general education. Organizatorzy: Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Oświaty, British Council Litwa, Instytut Polski w Wilnie
- 2023 Wykład plenarny pt. „Wyzwania dla nauczycieli i edukatorów nauczycieli języków obcych w płynnej rzeczywistości: podejście ekolingwistyczne” w trakcie ogólnopolskiej konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 11-13.09. 2023. Organizator: Uniwersytet Wrocławski i Zarząd Główny PTN
- 2021; Wykład plenarny A multilingual learner in the Polish school: a challenge or an opportunty? 13 International Conference „East-West. A dialogue of languages and cultures”. Pomeranian Academy in Słupsk, Poland
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- Rokita-Jaśkow, J. 2025. The Ecology of Pre-primary Foreign Language Learning. Bristol: Multilingual Matters.
- Rokita-Jaśkow, J., Wolanin, A., Król-Gierat, W., Nosidlak, K. 2024. Na wspólnej drodze. Nauczyciele języka angielskiego o pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Kraków: Wydawnictwo UKEN.
Rokita-Jaśkow, J. & A. Wolanin (Eds.). 2021. Facing diversity in child foreign language education. Cham: Springer. - Rokita-Jaśkow, J. and M. Ellis. (Eds). 2019. Early instructed SLA. Pathways to competence. Bristol: Multilingual Matters
- Rokita-Jaśkow, J. & K. Nosidlak (red.) 2020. Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita-Jaśkow, J. i W. Król-Gierat (red.). 2017.Wczesny start językowy. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego,
- Rokita-Jaśkow, J. 2013. Foreign language learning at pre-primary learning: parental aspirations and educational practice. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita- Jaśkow, J. 2010. Moje dziecko uczy się języka obcego. Najczęściej zadawane pytania. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita, J.2007. Lexical development in early L2 acquisition. Kraków: Wydawnictwo AP.